Idag finns det många former av onlinereklam. En av de många alternativen är YouTube som, liksom många andra digitala tjänster, ägs av Google. Via Googles AdWords har du därför möjlighet att annonsera direkt mot en noga utvald publik. Reklamen visas före videoklippen på YouTube och som annonsör kan du själv vara med och bestämma vilka
Idag finns det många former av onlinereklam. En av de många alternativen är YouTube som, liksom många andra digitala tjänster, ägs av Google. Via Googles AdWords har du därför möjlighet att annonsera direkt mot en noga utvald publik. Reklamen visas före videoklippen på YouTube och som annonsör kan du själv vara med och bestämma vilka typer av klipp din annons ska visas i samband med.
Olika sätt att visa reklam
Videoreklam har länge varit känt ett fenomen och YouTube har inte helt överraskande blivit en gigantisk atör inom branschen. Med över 1 miljard användare varje månad har YouTube blivit den mest använda sökmotorn efter Google. YouTube har därför en enormt stor potential när det gäller marknadsföring på nätet. Det finns olika former av YouTube reklam. Den första typen är TrueView In-Stream och den andra är TrueView In-Search eller TrueView In-Display. YouTube har meddelat att In-Search och In-Display kommer att läggas ihop till en och samma annonstyp inom en snar framtid.
In-Display – högst upp
In-Display annonser visas högst upp i YouTubes sökresultat. På samma sätt kan annonserna visas bredvid en video som spelas på YouTube. Det kostar varje gång en användare klickar för att titta på videon. In-Stream reklam visas innan en YouTube video spelas upp. Här har jag till exempel hjälpt Inkpro, som säljer bläckpatroner online, med In-Stream videoannonsering. Reklamen i In-stream kan användarna hoppas klicka bort för att gå vidare efter 5 sekunder.
Fungerar som AdWords
TrueView In-Display annonser fungerar på många sätt som vanliga AdWords annonser med text. En användare söker på någonting och det visas en lista med resultat. Längst upp i toppen ligger reklamklipp. En placering som företagen betalar för. Om en användare klickar på videon betalar företaget per klick.
Betalar företaget för alla visningar?
Svaret är nej. Du betalar först när din målgrupp tittar på dina videoannonser i 30 sekunder eller när en videon visats till 100%. Målgruppen väljs utifrån geografi, intressen, ämnen och sökord i Google AdWords. Därför är YouTube mycket effektivt. Du kan välja att endast spendera den budget som lagts på kampanjen. På så sätt slösar du inte onödiga pengar på användare som inte vill se din annons.