Löpare kan få problem med pronation

Löpare kan få problem med pronation

Gillar du löpning? Kanske har du köpt ett nytt tekniskt avancerat aktivitetsband för att mäta och följa upp din träning. Aktivitetsband kan verkligen vara ett roligt och inspirerande sätt att komma igång med träningen, särskilt för dig som är teknikintresserad. Men det gäller att öka belastningen i lagom takt, annars kan du får problem med

Gillar du löpning? Kanske har du köpt ett nytt tekniskt avancerat aktivitetsband för att mäta och följa upp din träning. Aktivitetsband kan verkligen vara ett roligt och inspirerande sätt att komma igång med träningen, särskilt för dig som är teknikintresserad. Men det gäller att öka belastningen i lagom takt, annars kan du får problem med exempelvis överpronation. I den här artikeln ska vi titta lite närmare på vad pronation innebär, varför vissa drabbas av överpronation och de problem som följer med det och vilka behandlingsformer som kan vara relevanta. Så om du är intresserad av att lära dig mer om pronation och hur du med hjälp av iläggssulor kan förebygga och behandla problemen, läs vidare!

Vad innebär pronation?

Pronation innebär en inåtvinkling av foten när du springer eller går. Alla pronerar mer eller mindre, men vissa gör det så mycket att det kallas för överpronation. Överpronation kan bero på något så enkelt som att vi människor är konstruerade på olika sätt. Överpronation kan leda till smärta i foten, benen och till och med i rygg och axlar om det vill sig illa. Läs mer om pronation.

Vad kan överpronation leda till?

Den smärta och de problem som kan uppstå på grund av överpronation kan göra att du blir hindrad i vardagen att utföra dina mest vardagliga sysslor, som att gå till jobbet eller ta hand om hemmet. Därför är det viktigt att du gör vad du kan för att förebygga eller behandla problemen.

Hur kan överpronation behandlas?

Med rätt skor och bra iläggssulor kan du inte bara förebygga problemen utan också behandla dem. Det gäller att välja skor med omsorg. Om du ska löpträna är det klokt att besöka en sportbutik där du kan prova ut skorna på ett löpband. Personalen kan se hur mycket du pronerar och hjälpa dig att välja rätt skor. Men även om du hittat rätt skor är det inte säkert att det räcker. Du kan också behöva köpa till iläggssulor som hjälper fötternas muskler att fungera på ett optimalt sätt. Iläggssulorna ska få ankeln att hamna i en mer neutral position, på så sätt kan överpronation motverkas – vilket kommer minska smärtan.

Med våra tips ovan bör du kunna förebygga eller behandla de problem som kan uppstå på grund av överpronation. Kom ihåg att alltid besöka en läkare eller fysioterapeut om du har fått problem.

Om du har köpt ett tekniskt avancerat aktivitetsband och är entusiastisk kring att börja träna mer så kom alltså ihåg att skaffa bra skor och iläggssulor. På det sättet minskar du risken för skador. Det är också klokt att ta det lugnt i början och sakta öka motståndet och intensiteten i takt med att du blir starkare och uthålligare. Även det är ett bra sätt att minska riskerna för att råka ut för skador och problem med fötterna.

redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

Cancel reply